torsdag 26. april 2018

Bunkerolja utsläpp

I april skrev The Guardian om fartyg, bränslen och dess utsläpp vilket sedan jämfördes med bilar. Jo, enligt initierade källor så släpper ett stort. Information för räddningstjänsten – Bunkerolja.


Bunkerolja utsläpp

Initial information, Riskfaktorer, Åtgärdsschema. Bränslet till motorerna är vanligen bunkerolja vilket är en restprodukt som finns kvar när råoljan har destilleras. Utsläpp som sprids till mark.


Men även om stora utsläpp kan ha nog så dramatiska. Det utsläpp som i första hand kopplas till.


Bunkerolja utsläpp

För att minska på svavelutsläppet kan rederierna välja att driva fartygen på en dyrare bunkerolja. Världens smutsigaste bränsle – bunkerolja. Men… dagens sjöfart är en enorm klimatbov och talar vi om andra utsläpp, som svavel.


I jämförelse med marin bunkerolja minskar kväve- och partikelutsläppen med procent och utsläppen av växthusgaser med procent. I mindre skala innebär bränder i byggnader och fordon utsläpp av stora mängder giftiga luftburna partiklar.


Ett stort problem för dessa rederier är att det oftast är mycket svårt att få tag på bunkerolja av tillräckligt. Har utsläppen ökat eller minskat?


Bunkerolja utsläpp

På sjöfartssidan styrs försäljningen av bunkerolja i hög grad av i vilka hamnar soppan är billigast. Men tills vidare måste utsläppen från försöksanläggningen släppas. Det är omöjligt om utsläppen får öka som de gör idag. Det nya bränslet minskar utsläppen med drastiskt jämfört med dagens bränslen.


Tyvärr ger driften upphov till mer utsläpp av fossil koldioxid än vad framställning av. Världshavens jättelika fraktfartyg riskerar att ta kål på vår planet.


Bara ett av de gigantiska skeppen släpper ut lika mycket föroreningar som. Sjöfarten står för en betydande del av de globala svavelutsläppen. I Sverige har vi ännu inte haft något stort utsläpp från vrak. Däremot sker det diffusa utsläpp av bunkerolja från vrak.


Stora utsläpp sker vid olyckor. Det finns ett direkt samband mellan kvaliteten på den bunkerolja som säljs till fartyg och utsläpp till luften från fartyg. Därför måste Sverige godkänna bunkerkonventionen. Dessa fartyg får använda tjockolja med högre svavelhalt eftersom utsläppen renas.


Kunskapen om följderna av utsläpp till havs är givetvis mindre än om de uppenbara effekter man. Förutom nutida olyckor kan hund.


Projektet ska titta på betydligt mer än utsläpp av koldioxi bland annat svavel, kväveoxider. Concordia Maritimes miljöpåverkan består främst av utsläpp av koldioxi svavel- och kväveoxider samt skadliga partiklar i samband med förbrukning av bunkerolja.


Skeppen som glider över Öresund med frukt, olja och teknikvaror har bunkerolja i sina tankar. Jonas Åkerman, forskningsledare för miljöstrategisk analys vid Kungl. Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm - en återkommande kritiker av flyget. Härutöver möjliggör LNG driften sänkta utsläpp av svaveloxider med 99% och kväveoxider med 86% jämfört med konventionell bunkerolja har.


Kontrollera att föreskrivet certifikat finns ombord och är giltigt. Spill av eldningsolja, till exempel bunkerolja till fartyg, ger utsläpp av PAH till mark och vatten. Tidigare användning av PAH-haltigt material.


Vid ett begränsat utsläpp som detta. LEDARE GOTLÄNNINGEN I år har flygets klimatpåverkan diskuterats flitigt. Men andra frågor med större miljöpåverkan borde få mer uppmärksamhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.