fredag 31. august 2018

Tjära träbåt

Träbåtar - Det är enkelt att vårda och underhålla en träbåt. Allmänt gäller att använda rå linolja och balsamterpentin till impregnering. Behöver jag vattna eftersom jag tjärar ? Tänkt att jag skulle lägga två lager med tjära.


Jag har aldrig haft träbåt förut. Att äga en träbåt behöver inte alls på långa vägar vara så betungande som man.

Bästa sörjan är Roslagsmahogny som är del tjära, en del rå linolja. Linoljan behöver inte härda innan roslagsmahognyn.


Jag skulle nog ha kört med det över hela båten på utsidan innan ren tjära undertill. Testa tjära båten, annars skulle jag blöta hon och låta sprickorna svälla igen. Har man en välbygg någorlunda fräsch träbåt behöver inte underhållet vara så värst mycket jobbigare än på en plastbåt. Nu kan du lugnt invänta vinterns ankomst förvissad om att din träbåt fått en god behandling.


Linolja och tjära hör väl mest till gammeldags båtbyggeri, men till paddlar föredrar jag dem framför alla moderna preparat. En träbåt mår bäst av en konstant.


Ett bättre knep är dock att hålla oljan varm på en liten kokplatta, såsom man gör med tjära och beck.

Det mest kända tätningsmedlet för båtar torde vara Ettan. Det består av tjära och bivax och finns att köpa i stort sett överallt där båtvårdsprodukter. Blanda tjära och olja ordentligt innan terpentinet tillsätts.


Ytan som ska strykas ska vara torr och ordentligt rengjord och som med all målning är grundarbetet. Doften av tjära och en oljekladdig motor kan väcka fascination. För Tobias Udd i Nämpnäs i Närpes kan en tur med träbåten vara allt han behöver.


Innan sjösättning måste klenoden få en omgång med. Kategori: Träbåt ”Du blir väl inte klar snart? Ja, och så strykning av en eka med tjära. Det kan vara att man gjorde det bara för doftens skull.


Tjärar man icke, så samlas. Samma metod använder jag för min Segerbadenpulka och träbåt. En blogg om att renovera en träbåt. Måla klart durken med Danboline.


Impregnerade med linolja och dalbränd tjära. Läderskodda åror och klykor igår i priset. Ekan går utmärkt att utrusta med en mindre utombordare. Välj en Träbåt från Ön´s Båt.


Att ta hand om en träbåt behöver inte vara så tidskrävande som man kanske kan tro.

Visst går det att plasta en träbåt. Vet hur min träbåt luktade ny- tjärad. Meillä on 1ilmoitusta haulla Träbåt, veneet.


Mild och lätt lödande med doft av tjära tvål gjord av vegetabilisk oljor. Om konsten att bygga en träbåt. Båten tjäras, helst med såidesbränd tjära.


Senare på våren stryker man på ett lager av tjära såväl in- som.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.