tirsdag 27. mars 2018

Bygga trädäck plintar

Just nu har vi stor rea på massor av sportartiklar. Här får du utförliga instruktioner om hur du går tillväga när du bygger en altan. Allt från grundsättning, sättning av plintar, bygga regelverk, bygga.


Normalt sett bygger man en altan på betongplintar. Det gör man oavsett vilken typ av mark man ska bygga på. När man ska bygga sin altan så finns det ett antal.

Hej Ska bygga en altan och undrar kort och gott hur många plintar jag behöver. Här har vi valt att bygga med en metod som är både enklare och billigare än de vanliga. Både flexibelt – och billigt.


Jag och min fru ska bygga trädäck på betongplintar vid vår sommarstuga och behöver en del tips. Ett trädäck nästan helt i marknivå skapar en naturlig övergång. Att utan nivåskillnad kliva ut på ett solvarmt däck, lent för barfot.


Här finner du det mesta du behöver för att komma igång med. Framför boden skall jag bygga ett litet trädäck.


Hej Micke jag ska bygga ut mitt hus med ca 40kvm 5x8m tänkte jag ska bygga det på plintar jag har.

En altan på plintar över mark bygger man om till exempel husgrunden är hög eller om marken är sluttande. Gjut plintar med hjälp av våra gjutrör. För att bygga en altan utan tak.


Det finns väldigt många olika sätt att bygga trädäck på. Du måste inte gjuta plintar för att få till ett schysst trädäck. Ofta går det lika bra att bygga trädäck på plattor.


Följ guiden och bli klar på tre dagar! Jag har fått tips från snickare att det inte behövs gjuta plintar. Våra byggbeskrivningar visar dig exakt hur du gör.


Att bygga trädäck själv blir både billigare och roligare. Verktyget Trallväljaren räknar ut pris och material.


I vår instruktionsfilm lär du dig bygga altan med ett trappsteg och räcke på plintar, med plasttak över altandörren. Funderar du på att bygga trädäck till våren eller sommaren? Plintar finns i olika mätt, 5och 7mm.


De flesta trädäck byggs på plintar. Jobbet med dem är det tyngsta och svåraste i. Vill du ha fyrkantiga plintar får du bygga dem i plywood. Bygg in olika nivåer av trädäck i din trädgår.

Gjutna plintar ger en stadig grund som klarar sättningar. Har du tankar på att bygga en egen altan eller ett trädäck och behöver hjälp med grunden. Våra markskruvar hjälper dig att bygga altanen.


Anledningen till att linan ligger utanför är att den då inte är i vägen när man gräver och bygger. Jag placerade plintar utmed kanterna där räckesstolparna. Trädäcket är lagt plintar.


Det går att bygga ett trädäck eller en antal näst intill överallt runt huset. Själva konstruktionsdelen med bärlinor och plintar är inte med i jämförelsen - den påverkas inte av storleken på trallvirket.


Om du vill bygga altanen själv krävs det en hel del kunskap. Då måste man eventuellt gräva ut och gjuta plintar eller, i vissa fall, lägga plattor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.